Fotograaf Ger van Leeuwen (1926-1999) was een bekende dans- en theater-fotograaf. Hij werkte onder meer voor het Scapino Ballet en het Nationale Ballet. Daarnaast was hij ook actief als artistiek leider, decor- en grafisch ontwerper, impresario, publicist en redacteur. Toch zag hij zichzelf in de eerste plaats als fotograaf – dat was zijn vak. En niet alleen dansfotografie, ook al zagen anderen dat wel zo: ‘Als je eenmaal dansfoto’s maakt, willen ze nooit meer iets anders van je hebben’, zei hij wel eens.
Ger van Leeuwen werd in 1926 in Muiderberg geboren. Na zijn gymnasiumopleiding vertrok hij, tegen het eind van de oorlog, naar Engeland. Daar maakte een granaatsplinter een vroegtijdig einde aan zijn carrière als legerfotograaf. In het naoorlogse Londen studeerde hij korte tijd grafisch ontwerpen en fotografie aan de London School of Arts. Terug in Nederland begon hij aan een studie rechten, maar stopte na zijn kandidaatsexamen. Als autodidact maakte hij zich de fotografie verder eigen, onder meer door het bestuderen van Amerikaanse fotovakbladen. Tijdens zijn werk als fotograaf voor de Haagsche Courant werd zijn interesse voor dans en theater gewekt.
In de ban van de dans
Ger van Leeuwen zag fotografie vooral als een technisch vak. Zijn interesse voor dans werd in eerste instantie dan ook gewekt door de vaktechnische problemen die het fotograferen ervan opleverde. Of, zoals hij zelf omschreef: ‘dat was de charme, dat het zo hels moeilijk was’. De vaktechnische problemen bepalen voor een groot deel het beeld. Een fotograaf kan bij dansvoorstellingen niet zijn eigen standpunt bepalen, is afhankelijk van het lichtplan dat is gemaakt voor de voorstelling en moet zich richten naar het werkschema van het gezelschap. Al deze elementen maken het tot een toegepaste kunst.
Vanaf 1954 werkte Ger van Leeuwen als freelance fotograaf onder meer voor het Scapino Ballet en het Nationale Ballet.

